Opracowanie: Zofia Sadecka, Ewa Rawska, Joanna Skrzypkowska.
Świat takich nauczycieli chwali,
którzy ucząc chodzili,
a chodząc nauczali.
J. Minasowicz
-
Cele ogólne
- Rozwijanie postaw patriotycznych u uczniów poprzez poznawanie Polski, jej tradycji, kultury narodowej i przyrody, ze szczególnym uwzględnieniem najbliższej okolicy;
- Przyswojenie przez uczniów wiedzy o kraju i środowisku;
- Kształtowanie osobowości uczniów, ich stosunku do drugiego człowieka i samego siebie;
- Rozwijanie zainteresowań krajoznawczych i turystycznych młodzieży;
- Wdrażanie do racjonalnego i kulturalnego organizowania i spędzania wolnego czasu;
-
Cele szczegółowe
- Poznanie własnej miejscowości, gminy, regionu, jako części Polski i Europy;
- Kształtowanie emocjonalnych postaw przywiązania do kraju ojczystego, do dziedzictwa kulturowego własnego regionu.
- Poszanowanie symboli narodowych.
- Przygotowanie do życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich;
- Zaspokajanie potrzeb kulturalnych, budowanie wrażliwości i poczucia piękna, dążenie do rozwoju emocjonalnego i estetycznego.
- Poszerzanie wiedzy zdobytej na lekcjach i wykorzystanie jej w praktyce
- Rozwój zdolności obserwacyjnych i dostrzeganie zjawisk przyczynowo-skutkowych.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i postaw
- Pogłębianie wiadomości dotyczących ochrony przyrody poprzez poznawanie parków narodowych,;
- Uczulenie na problem ochrony środowiska naturalnego, szczególnie obszarów leśnych.
- Rozwijanie zamiłowania do turystyki i czynnego wypoczynku.
- Integracja dzieci i młodzieży z różnych typów szkól,
- Tworzenie postaw otwartych na współdziałanie w ramach grupy i kulturę bycia.
- Propagowanie wysiłku fizycznego przy różnych czynnościach w czasie imprez turystycznych n. p. marsze, biegi.
- Kształtowanie sprawności fizycznej poprzez np. jazdę na rowerze.
- Zachęcanie do współzawodnictwa np. w ramach zabaw, gier rekreacyjnych i marszach na orientację.
- Propagowanie spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
- Kształtowanie prawidłowej sylwetki młodych ludzi.
- Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych.
-
Treści programowe
- Poznanie historii i działalność POLSKIEGO TOWARZYSTWA TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZEGO.
- Zapoznanie z historią i strukturami organizacyjnymi POLSKIEGO TOWARZYSTWA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH.
- Poznanie odznak turystyki krajoznawczej i kwalifikowanej.
- Kształtowanie postaw patriotycznych. Przywiązanie do polskich krajobrazów, rodzinnego folkloru, ojcowizny, korzeni, z których pochodzimy.
- Poznanie najbliższej okolicy, gminy i regionu.
- Poznanie tradycji i kultury ziemi warmińskiej
- Poznanie krain geograficznych Polski, zapoznanie z ich walorami przyrodniczymi.
- Poznanie Parków Narodowych Polski.
- Zapoznanie z rezerwatami przyrody i obszarami krajobrazu chronionego Polski.
- Poznanie miejsc pamięci narodowej.
- Propagowanie aktywności fizycznej poprzez np. turystykę pieszą i jej wpływ na rozwój organizmu ludzkiego.
- Przestrzeganie zasad higieny i dbałości o zdrowie biologiczne i psychiczne.
-
Przewidywane osiągnięcia
- Uczeń powinien:
- odnajdywać w kulturze rodzimej i regionalnej źródeł wartości
- wykazać się znajomością historii Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego
- wymieniać zabytki zwiedzanych miast i okolic naszego regionu
- znać tradycje, kulturę swojej miejscowości, swojego regionu
- wykazywać się znajomością mapy i znaków topograficznych
- integrować się z bracią turystyczną
- uczestniczyć we wszelkich imprezach turystycznych
- rozstawiać namiot i znać zasady konserwacji namiotu
- bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych i korzystać ze środków transportu
- dbać o zdrowie, higienę, porządek i czystość najbliższego otoczenia
Formy realizacji
- Koło Turystyczne:
- ustalenie terminu zajęć koła
- przyjęcie nowych członków
- omawianie treści kształcenia na zajęciach teoretycznych
- Imprezy turystyczne w dni wolne od nauki szkolnej:
- rajdy piesze po rodzinnym mieście i okolicy
- imprezy na orientację
- wycieczki rowerowe
- popularne wycieczki krajoznawcze
- Zajęcia praktyczne członków koła:
- posługiwanie się mapą
- rozstawianie namiotu na boisku szkolnym
- Nauka piosenek w czasie zajęć koła.
- Biwaki jedno- lub wielodniowe klasowe członków koła
- Kuligi klasowe i członków koła
- Jednodniowe wycieczki dydaktyczne:
- klasowe
- członków koła
- Wielodniowe wycieczki krajoznawcze lub krajoznawczo-turystyczne:
- klasowe
- członków koła
- Popularyzowanie na forum szkoły działalności turystycznej dzieci i młodzieży:
- ekspozycje na tablicy szkolnego Koła Turystycznego
- prezentacja komputerowa Koła Turystycznego w pracowni informatycznej
- Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi z miasta i regionu.
- Stworzenie uczniom warunków do samodzielnego działania na rzecz własnego środowiska.
- Organizowanie imprez turystycznych lokalnych oraz współpraca z kołami turystycznymi działającymi w regionie.
Bibliografia
- Turystyka i krajoznawstwo w szkole – Poradnik – ZG PTTK. Warszawa 2002
- Krajoznawstwo i turystyka w szkole – WSiP, Warszawa 1995
- Ministerstwo Edukacji Narodowej o edukacji regionalnej – dziedzictwie kulturowym w regionie, Warszawa 2000