Szkolny program koła turystycznego

Opracowanie: Zofia Sadecka, Ewa Rawska, Joanna Skrzypkowska.

Świat takich nauczycieli chwali,
którzy ucząc chodzili,
a chodząc nauczali.
J. Minasowicz

  1. Cele ogólne

    • Rozwijanie postaw patriotycznych u uczniów poprzez poznawanie Polski, jej tradycji, kultury narodowej i przyrody, ze szczególnym uwzględnieniem najbliższej okolicy;
    • Przyswojenie przez uczniów wiedzy o kraju i środowisku;
    • Kształtowanie osobowości uczniów, ich stosunku do drugiego człowieka i samego siebie;
    • Rozwijanie zainteresowań krajoznawczych i turystycznych młodzieży;
    • Wdrażanie do racjonalnego i kulturalnego organizowania i spędzania wolnego czasu;
  2. Cele szczegółowe

    • Poznanie własnej miejscowości, gminy, regionu, jako części Polski i Europy;
    • Kształtowanie emocjonalnych postaw przywiązania do kraju ojczystego, do dziedzictwa kulturowego własnego regionu.
    • Poszanowanie symboli narodowych.
    • Przygotowanie do życia w strukturach regionalnych, narodowych, państwowych i europejskich;
    • Zaspokajanie potrzeb kulturalnych, budowanie wrażliwości i poczucia piękna, dążenie do rozwoju emocjonalnego i estetycznego.
    • Poszerzanie wiedzy zdobytej na lekcjach i wykorzystanie jej w praktyce
    • Rozwój zdolności obserwacyjnych i dostrzeganie zjawisk przyczynowo-skutkowych.
    • Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i postaw
    • Pogłębianie wiadomości dotyczących ochrony przyrody poprzez poznawanie parków narodowych,;
    • Uczulenie na problem ochrony środowiska naturalnego, szczególnie obszarów leśnych.
    • Rozwijanie zamiłowania do turystyki i czynnego wypoczynku.
    • Integracja dzieci i młodzieży z różnych typów szkól,
    • Tworzenie postaw otwartych na współdziałanie w ramach grupy i kulturę bycia.
    • Propagowanie wysiłku fizycznego przy różnych czynnościach w czasie imprez turystycznych n. p. marsze, biegi.
    • Kształtowanie sprawności fizycznej poprzez np. jazdę na rowerze.
    • Zachęcanie do współzawodnictwa np. w ramach zabaw, gier rekreacyjnych i marszach na orientację.
    • Propagowanie spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
    • Kształtowanie prawidłowej sylwetki młodych ludzi.
    • Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych.
  3. Treści programowe

    • Poznanie historii i działalność POLSKIEGO TOWARZYSTWA TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZEGO.
    • Zapoznanie z historią i strukturami organizacyjnymi POLSKIEGO TOWARZYSTWA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH.
    • Poznanie odznak turystyki krajoznawczej i kwalifikowanej.
    • Kształtowanie postaw patriotycznych. Przywiązanie do polskich krajobrazów, rodzinnego folkloru, ojcowizny, korzeni, z których pochodzimy.
    • Poznanie najbliższej okolicy, gminy i regionu.
    • Poznanie tradycji i kultury ziemi warmińskiej
    • Poznanie krain geograficznych Polski, zapoznanie z ich walorami przyrodniczymi.
    • Poznanie Parków Narodowych Polski.
    • Zapoznanie z rezerwatami przyrody i obszarami krajobrazu chronionego Polski.
    • Poznanie miejsc pamięci narodowej.
    • Propagowanie aktywności fizycznej poprzez np. turystykę pieszą i jej wpływ na rozwój organizmu ludzkiego.
    • Przestrzeganie zasad higieny i dbałości o zdrowie biologiczne i psychiczne.
  4. Przewidywane osiągnięcia

    • Uczeń powinien:
    • odnajdywać w kulturze rodzimej i regionalnej źródeł wartości
    • wykazać się znajomością historii Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego
    • wymieniać zabytki zwiedzanych miast i okolic naszego regionu
    • znać tradycje, kulturę swojej miejscowości, swojego regionu
    • wykazywać się znajomością mapy i znaków topograficznych
    • integrować się z bracią turystyczną
    • uczestniczyć we wszelkich imprezach turystycznych
    • rozstawiać namiot i znać zasady konserwacji namiotu
    • bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych i korzystać ze środków transportu
    • dbać o zdrowie, higienę, porządek i czystość najbliższego otoczenia

Formy realizacji

  1. Koło Turystyczne:
    • ustalenie terminu zajęć koła
    • przyjęcie nowych członków
    • omawianie treści kształcenia na zajęciach teoretycznych
  2. Imprezy turystyczne w dni wolne od nauki szkolnej:
    • rajdy piesze po rodzinnym mieście i okolicy
    • imprezy na orientację
    • wycieczki rowerowe
    • popularne wycieczki krajoznawcze
  3. Zajęcia praktyczne członków koła:
    • posługiwanie się mapą
    • rozstawianie namiotu na boisku szkolnym
  4. Nauka piosenek w czasie zajęć koła.
  5. Biwaki jedno- lub wielodniowe klasowe członków koła
  6. Kuligi klasowe i członków koła
  7. Jednodniowe wycieczki dydaktyczne:
    • klasowe
    • członków koła
  8. Wielodniowe wycieczki krajoznawcze lub krajoznawczo-turystyczne:
    • klasowe
    • członków koła
  9. Popularyzowanie na forum szkoły działalności turystycznej dzieci i młodzieży:
    • ekspozycje na tablicy szkolnego Koła Turystycznego
    • prezentacja komputerowa Koła Turystycznego w pracowni informatycznej
  10. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi z miasta i regionu.
  11. Stworzenie uczniom warunków do samodzielnego działania na rzecz własnego środowiska.
  12. Organizowanie imprez turystycznych lokalnych oraz współpraca z kołami turystycznymi działającymi w regionie.

Bibliografia

  1. Turystyka i krajoznawstwo w szkole – Poradnik – ZG PTTK. Warszawa 2002
  2. Krajoznawstwo i turystyka w szkole – WSiP, Warszawa 1995
  3. Ministerstwo Edukacji Narodowej o edukacji regionalnej – dziedzictwie kulturowym w regionie, Warszawa 2000

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*