Środowisko fizyczne szkoły, a zdrowie psychiczne – Szkoła Myślenia Pozytywnego

Środowisko fizyczne szkoły, a zdrowie psychiczne - Szkoła Myślenia Pozytywnego

Nasza szkoła już od 5 lat uczestniczy w Programie Szkoła Myślenia Pozytywnego, który jest stworzony i realizowany przez Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej. Głównym celem Programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz nauka jak dbać o dobrostan psychiczny, co na niego wpływa i jak on wpływa na nasze funkcjonowanie. Co miesiąc realizujemy, więc zadanie certyfikacyjne i zmieniamy naszą rzeczywistość szkolną tak, aby motywowała do nauki, pozytywnej komunikacji oraz uczyła jak radzić sobie ze stresem, czy lękiem.

Tematem przewodnim zadania wrześniowego było: „Środowisko fizyczne szkoły, a zdrowie psychiczne”.

W ramach realizacji zadania certyfikacyjnego, przeprowadziliśmy w 4 klasach zajęcia warsztatowe. Uczniowie klas IV a, IV b, V a, VI b uczestniczyli w warsztatach „Procedura ciszy” i praktycznie korzystali z technik wyciszenia i koncentracji, a klasa IV a dodatkowo analizowała przestrzeń szkolną z wykorzystaniem metody metafory.

Szczególnie atrakcyjne dla uczniów okazały się ćwiczenia, w czasie których mogli się wyciszyć. Omawiając ćwiczenie dzieciaki podkreślały, że było bardzo fajnie, bo było cicho. W czasie pracy metaforą okazało się, że „jaskinią” (miejsce wyciszenia, z którego możemy skorzystać, gdy chcemy odetchnąć, pobyć w oderwaniu od innych osób z klasy czy szkoły) w naszej szkole jest biblioteka, a „wodopojem” (miejsce, w którym spotyka się wiele osób, możemy wymieniać się swoimi przemyśleniami, pomysłami. Tutaj rozwijamy naszą kreatywność i aktywność społeczną) jest szatnia, świetlica i przestrzeń przy szafkach szkolnych.

Po przerwie wakacyjnej, w wyniku zmian wprowadzanych przez dyrekcję szkoły i nauczycieli, kolejnym przeobrażeniom uległo środowisko fizyczne w naszej szkole. Zainstalowano w szkole dwa źródełka wody pitnej wraz z filtrami. W kilku klasach zmieniono aranżację przestrzeni klasowej tak, aby była bardziej przyjazna uczniom i uczennicom, wspierała proces nauki, umożliwiała koncentrację, budowanie relacji i pracę w grupie. W pracowniach języka polskiego, przestrzeń edukacyjna inspirowana jest rutynami krytycznego myślenia. Co miesiąc uczennice i uczniowie zmieniają miejsca w grupach tak, żeby uczyli się pracować z każdą osobą w klasie.

Zobacz w galerii szkolnej zdjęcia przestrzeni i pracy warsztatowej uczniów.

Dorota Szczerba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*