Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0
Zadanie certyfikacyjne: listopad 2021 r.
Temat przewodni: Samorozwój przez sztukę.
W naszej szkole listopad upłynął na obcowaniu ze sztuką w różnych jej formach. Zaczęło się od konkursu „Patriotycznej pieśni i wiersza” dla klas IV-VIII. Uczniowie pod opieką wychowawców przygotowywali się do recytacji wierszy i śpiewania pieśni o tematyce patriotycznej. Każda klasa miała również przygotować plakat związany tematycznie ze Świętem Odzyskania Niepodległości. Wystawę plakatów zorganizowaliśmy w holu szkoły.
22 listopada obchodziliśmy święto nietypowe, a mianowicie Dzień Kredki. Przygotowaliśmy dla naszych młodszych uczniów kolorowanki i duże arkusze papieru, a dla starszych mandale, które umieściliśmy wraz z kredkami na stolikach wystawionych w różnych miejscach w szkole. Stoiska cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno wśród dzieci jak i nastolatków. Klasa piąta tak się zaangażowała w kolorowanie, że dzieciaki dopominały się o mandale jeszcze przez kilka następnych dni.
Warsztaty „Samorozwój przez sztukę” zorganizowaliśmy w klasach I-III oraz w klasie VII a. W czasie warsztatów dzieci pracowały na swoich przeżyciach i emocjach. Na zajęciach warsztatowych wykorzystaliśmy, oprócz udostępnionych nam przez Instytut ebooków, teatrzyk kamishibai z ilustracjami do książki „A królik słuchał” Cori Doerrfeld. Ta opowieść była znakomitą okazją do rozmowy na temat własnych uczuć i potrzeb oraz pokazania tego, że emocje towarzyszą nam zawsze i każda z nich jest nam potrzebna. Zajęcia kończyły się ewaluacją w formie informacji zwrotnej od uczniów.
To zadanie było dla naszej społeczności szkolnej bardzo potrzebne. Tak mało czasu poświęcamy wspólnej pracy klasowej, uczuciom i emocjom. Dzieci często nie wiedzą jak mają „oswoić” uczucia. Tym razem stało się inaczej. Znalazł się czas na integrację zespołów klasowych przy przygotowaniach do konkursu, czas na prezentację talentów w czasie warsztatów, czas na relaks przy kolorowaniu i rysowaniu i czas na rozmowę o emocjach i uczuciach.
Sztuka jest wartościowa pod każdą postacią, rozwija kreatywność, a obcowanie z nią działa kojąco i daję energie do działania. I tak było u Nas w listopadzie. Była energia, była kreatywność i był relaks.
Zadanie zrealizowaliśmy dzięki zaangażowaniu Pani Renaty Domin, Pani Barbary Błażewicz, Pani Kingi Kowalskiej oraz wychowawców klas.
Pedagog szkolny
Dorota Szczerba