Projekt „Matematyka na zielono” w bibliotece szkolnej Szkoły Podstawowej w Świątkach

Matematyka na Zielono

Nasza szkolna biblioteka została zakwalifikowana do projektu „Matematyka na zielono”. Projekt realizowała Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z Fundacją mBanku. W jego ramach otrzymaliśmy od FRSI pięć egzemplarzy książki pt. „Matematyka na zielono” autorstwa Mai Kramer wydanej przez mFundację.

Publikacja jest niezmiernie ciekawa, ponieważ „Odkrywa ona matematykę w przyrodzie, pozwala też rozumieć zmiany klimatyczne i naszą rolę w ochronie planety. Zawiera kilkaset matematyczno-ekologicznych ciekawostek, zadań i quizów”, jak pisze autorka. Ogromne bogactwo pomysłów, informacji, zadań do wykonania sprawia, że rok szkolny byłby za krótki, aby wszystko zrealizować.

Zakończenie projektu nie oznacza, że odkładamy „Matematykę na zielono” na półkę. Przeciwnie, już planujemy kolejne działania, ponieważ te zrealizowane pokazały nam ogromne zainteresowanie uczniów. Najczęstszą odpowiedzią na pytanie ewaluacyjne „Co Ci się najbardziej podobało?” było słowo: „Wszystko”.

Wrzesień okazał się ciepły i zielony, jak nasza matematyka. Sprzyjał organizacji zajęć, chociaż początkowo planowane na dworze zostały zrealizowane w świetlicy. W przygotowania i realizację zaangażowanych było wiele nauczycielek: Renata Domin, Dorota Szczerba, Kinga Kowalska, Ludmiła Błażewicz oraz nauczycielki klas I-III.

Łącznie w zajęciach udział wzięło 99 uczniów i 11 nauczycieli.

Zrealizowaliśmy MINI-FESTIWAL „MATEMATYKA NA ZIELONO”

Uczniowie każdej klasy byli podzieleni na 4 zespoły i realizowali 4 zadania. Każda grupa zbierała naklejki za skończone zadanie na kartach startowych. Zajęcia dla jednej klasy trwały od 45 do 60 minut. Zależało to od wieku uczniów, ich sprawności małej motoryki, szybkości wykonywania zadań.

Stacje zadaniowe

1. Czy pszczoły znają się na matematyce?

Dzieci poznawały pojęcie sześciokąta, podczas rozmów o pszczołach i ich znaczeniu. Obrysowywały sześciokąty, wycinały, a następnie tworzyły ogromny „plaster miodu”. Dodatkowym zadaniem, było układanie sześciokątnej układanki ćwiczące spostrzegawczość i logiczne myślenie.

2. Co ma motyl do matematyki?

Uczniowie poznawali pojęcie osi symetrii. Oglądali liście, wskazywali, który liść jest symetryczny, rozmawiali o symetrii w przyrodzie na koniec malowali pół kartki, składali na pół i wskazywali oś symetrii w swojej pracy. Najczęściej wychodziły dzieciom motyle.

3. Geometryczny kwiatek

Inspiracją do tego zajęcia była geometria fraktalna, niezwykle ciekawa i inspirująca dziedzina matematyki. Uczniowie przy pomocy cyrkla, który był dla nich całkowicie nieznanym przyrządem rysowali geometryczny kwiatek z kół. Dzieci były bardzo zainteresowane i nawet jeżeli nie wszystkim wyszedł kwiatek, to nie poddawali się, bo możliwość robienia czegoś nowego była bardzo interesująca.

4. Czy dzielenie jabłka to też matematyka?

Uczniowie dzielili jabłko na 2 części, a potem na 4 i poznawali pojęcie połowy, ćwiartki. Poznali, jak matematycznie to zapisać w postaci ułamka ½ i ¼. Dzieci samodzielnie dzieliły krążek. Na zakończenie zjadały pokrojone jabłko.

Klasa III b zorganizowała dodatkowe zajęcia w ramach „Matematyki na zielono”. Uczniowie ważyli dynie i kabaczki, zapisywali wagę oraz porównywali wielkość i wagę tych jesiennych darów.

Jak przystało na działania ekomatematyczne, dekoracja została zrobiona z materiałów z odzysku. „Banery” to kartony po indywidualnych szafkach zakupionych do szkoły. Napisy wykonano ręcznie oszczędzając szkolne drukarki, naklejono je na tekturę falistą odzyskaną z opakowań nowych grzejników dla szkoły. Idea Zero Waste , czyli podejście polegające na wykorzystaniu zasobów, a nie tworzenia odpadów została zrealizowana. Dekoracja została przypięta szpilkami, więc kartony czekają na kolejne pomysły i nowe dekoracje. Znaki ekologiczne i matematyczne z okładki książki „Matematyka na zielono” wykonała klasa V, za co bardzo dziękuję.

Zdjęcie z realizacji projektu w szkolnej galerii.

Ludmiła Błażewicz

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*