Klasa I a i III b w pierwszym kwartale roku szkolnego 2024/2025 zrealizowała trzy zadania z harmonogramu Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności?”. Celem projektu jest kształtowanie tolerancji wobec osób z niepełnosprawnościami, likwidowanie uprzedzeń, stereotypów oraz rozwijanie wrażliwości i empatii na potrzeby drugiego człowieka.
Dnia 30 września w klasie I a i III b odbyły się zajęcia z okazji Międzynarodowego Dnia Niesłyszących i Języka Migowego, które miały na celu zwiększenie świadomości na temat osób niesłyszących oraz pokazanie języka migowego jako środka komunikacji osób niesłyszących. W trakcie spotkania uczniowie mieli okazję zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat osób niesłyszących, ich codziennych wyzwań oraz historii Międzynarodowego Dnia Niesłyszących, którego celem jest zwrócenie uwagi na kwestie związane z niesłyszalnością oraz integracją osób głuchych w społeczeństwie.
W ramach zajęć, uczniowie klasy I a wysłuchali opowiadania „Szymon i kosmiczne aparaty” zaś uczniowie klasy III b „Tajne znaki”. Wszyscy chętnie odpowiadali na pytania do tekstu. Uczniowie zapoznali się z takimi terminami jak: niedosłuch, głuchota, język migowy, aparat słuchowy. Dowiedzieli się dlaczego motyl jest symbolem osób niesłyszących, nauczyli się kilku gestów w języku migowym. Podczas zajęć w klasie III b uczniowie obejrzeli dodatkowo przygotowaną prezentację i poznali sławnych ludzi dotkniętych omawianą niepełnosprawnością. Na koniec zajęć uczniowie klasy I a wykonali pracę plastyczną „Motyl”.
13 listopada klasa III b zrealizowała zadanie związane z Międzynarodowym Dniem Niewidomych. Uczniowie z zaciekawieniem wysłuchali historyjki „W świecie ciemności” , poznali pojęcia osoby niewidomej, ociemniałej i szczątkowo widzącej, obejrzeli film – „Nazywam się pies, pies przewodnik” oraz „N jak niewidomy, czyli jak pomóc osobie z dysfunkcją wzroku”. Ponadto zapoznali się z sylwetką słynnego niewidomego włoskiego śpiewaka – Andrea Bocellego. Na koniec wszyscy uczniowie wzięli udział w zabawie ruchowej – „Jak bezpiecznie poprowadzić osobę niewidomą”.
Dnia 25 listopada 2024 roku w klasie I a odbyły się zajęcia z okazji Światowego Dnia Mózgowego Porażenia Dziecięcego (MPD), który obchodzony jest corocznie w celu zwiększenia świadomości na temat tej choroby. Podczas spotkania uczniowie wysłuchali opowiadania „Niezwykły wózek Lukrecji”, oglądali ilustracje do tekstu. Zapoznali się z rodzajami wózków inwalidzkich, dowiedzieli się jakie dyscypliny sportu mogą być uprawiane przez osoby niepełnosprawne, poruszające się na wózkach inwalidzkich. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się jak trudne może być codzienne funkcjonowanie osób z ograniczeniami ruchowymi, z jakimi barierami architektonicznymi muszą się zmagać. Zajęcia zakończyły się zaprojektowaniem koła wózka inwalidzkiego w formie mandali.
Katarzyna Pilecka
Sylwia Wal-Mięszała
Jolanta Ciesielska
Katarzyna Popławska