Klasa I a i III b w trzecim kwartale roku szkolnego 2024/2025 zrealizowała kolejne zadania z harmonogramu Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności?” Podczas zajęć poruszone zostały następujące zagadnienia: Światowy Dzień Zespołu Downa, Światowy Dzień Świadomości Autyzmu oraz Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych.
W marcu w klasie I a oraz III b odbyły się zajęcia z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa. Uczniowie z klasy III b z zaciekawieniem wysłuchali opowiadania „Zespół (Downa) Piotrka”. Obejrzeli przygotowaną prezentację oraz zapoznali się z następującymi terminami: zespół Downa, trisomia, chromosomy. Uczniowie klasy I a rozmawiali o tym, że każdy człowiek jest wyjątkowy. Już teraz wszyscy wiedzą, że zespół Downa – to taka sytuacja, kiedy ktoś rodzi się z dodatkowymi informacjami w swoich komórkach, co sprawia, że rozwija się trochę inaczej niż większość dzieci. Osoby z zespołem Downa: mogą wyglądać trochę inaczej, mogą mówić i uczyć się wolniej, ale lubią się bawić, śmiać i mieć przyjaciół – tak jak każdy z nas! Na koniec uczniowie otrzymali wydrukowany kontur skarpetki. Ich zadaniem było pomalowanie całego obszaru, wycięcie po linii a na koniec ułożenie parami skarpetek tak by powstał chromosom.
Kwiecień uznawany jest za czas, w którym w sposób szczególny szerzy się wiedzę na temat autyzmu. W związku z powyższym w klasie I a oraz III b obchodzono Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W klasie I a odbyła się pogadanka na temat autyzmu zaś w klasie IIIb uczniowie wysłuchali opowiadania „Tajemnicze słowo – autyzm”. W tym dniu na znak solidarności z osobami z autyzmem włożyliśmy ubrania w kolorze niebieskim. Uczniowie dowiedzieli się, że niektóre dzieci i dorośli trochę inaczej myślą, czują i uczą się. Czasem nie lubią głośnych dźwięków albo wolą bawić się sami. Wszystkie dzieci podczas zajęć stwierdziły, że osoby z autyzmem potrzebują naszej życzliwości, cierpliwości i zrozumienia. Każdy jest inny, ale wszyscy zasługujemy na szacunek i przyjaźń.
5 maja uczniowie klasy I a i III b zrealizowali ostatnie zadanie w ramach Europejskiego Dnia Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. Klasa I a na znak solidarności i jedności z osobami niepełnosprawnymi zaprojektowała znaczki. W klasie III b uczniowie wysłuchali opowiadania „Niezwykły wózek Lukrecji”; poznali dyscypliny sportowe, w których startują osoby niepełnosprawne; rozmawiali na temat barier architektonicznych i udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Na koniec zajęć obejrzeli bajkę o niepełnosprawności – „Załoga naprzód” oraz wykonali pracę plastyczną „Dorysuj siebie” (każdy uczeń otrzymał kartkę z ilustracją chłopca lub dziewczynki na wózku inwalidzkim i miał za zadanie dorysować siebie podczas wspólnej zabawy).
Projekt o niepełnosprawności nauczył nas życzliwości, empatii i zrozumienia. Dowiedzieliśmy się, że niektórzy ludzie poruszają się na wózku, mają problemy ze słuchem, wzrokiem lub inaczej się uczą.
Podczas projektu uczyliśmy się, jak pomagać, być uprzejmym i traktować wszystkich z szacunkiem. I pomimo, że każdy z nas jest inny – każdy jest ważny i wyjątkowy!!!
Zdjęcia z projektu dostępne w szkolnej galerii.
Katarzyna Pilecka
Sylwia Wal-Mięszała
Jolanta Ciesielska
Katarzyna Popławska