Podsumowanie II kwartału projektu „Jak mówić o niepełnosprawności?”

Jak mówić o niepełnosprawności?

Klasa I a i III b w drugim kwartale roku szkolnego 2024/2025 zrealizowała kolejne zadania z harmonogramu Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności?” Podczas zajęć poruszone zostały następujące zagadnienia: niepełnosprawność narządu ruchu, Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, rocznica urodzin Braille’a oraz Dzień Chorych na padaczkę/epilepsję.

Podsumowanie projektu "Jak mówić o niepełnosprawności?"

3 grudnia w klasie III b odbyły się zajęcia z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Uczniowie na początku spotkania przyporządkowywali odpowiednie litery do obrazków aby odkryć zakodowany napis. Wykonując to zadanie dowiedzieli się jakie święto związane z niepełnosprawnością w tym dniu obchodzimy. Swoją wiedzę pogłębili oglądając film edukacyjny: „Savoir Vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Na koniec zajęć uczniowie wspólnie rozwiązali quiz o osobach z niepełnosprawnościami. W ramach ww. święta, 10 grudnia uczniowie klasy I b wykonali zadanie plastyczne – stworzyli symbol wspólnoty z osobami z niepełnosprawnościami – serca z odrysowanych dłoni. Dodatkowym utrudnieniem było rysowanie dłonią, która na co dzień nie jest wiodąca, co miało na celu przybliżenie dzieciom trudności, z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnościami na co dzień. Uczniowie zapoznali się z różnymi typami niepełnosprawności, tymi widzianymi gołym okiem, oraz tymi „ukrytymi”.

Dnia 8 stycznia w klasie III b obchodziliśmy rocznicę urodzin Louisa Braille’a, któremu to zawdzięczamy stworzenie alfabetu dla osób niewidomych. Uczniowie zapoznali się z sylwetką Braille’a oraz mieli możliwość sprawdzenia w jaki sposób osoby niewidome posługują się punktowym alfabetem.

16 stycznia uczniowie klasy I b zrealizowali zadanie dotyczące niepełnosprawności narządu wzroku. W tym celu obejrzeli film edukacyjny, z którego dowiedzieli się, jak funkcjonują osoby niewidome oraz w jaki sposób należy się wobec nich zachowywać. Dzieci nauczyły się, że: warto zaproponować pomoc osobie niewidomej, ale należy zapytać, czy jest ona potrzebna; nie wolno odciągać psa przewodnika od jego pracy; należy mówić jasno i dokładnie, co się dzieje wokół, aby osoba niewidoma mogła lepiej się odnaleźć. Następnie dzieci wysłuchały opowiadania pt. „W świecie ciemności”, które pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak wygląda codzienność osoby, która nie widzi.

W lutym uczniowie klasy I b i III b zrealizowali zadanie związane z Dniem Chorych na Padaczkę. W ramach zajęć z zaciekawieniem wysłuchali opowiadania „ Niespodziewany napad (padaczki)”. Dzieci dowiedziały się, czym jest epilepsja (padaczka) oraz jak można pomóc osobie, która ma atak. Uczniowie zapamiętali najważniejsze zasady: zachowaj spokój; zabezpiecz głowę osoby chorej; nie wkładaj niczego do ust; po napadzie ułóż osobę w pozycji bocznej; jeśli napad trwa długo lub się powtarza – wezwij pomoc. Ponadto na koniec zajęć uczniowie klasy IIIb wykonali pracę plastyczną „Burza w głowie”. Zajęcia miały na celu uwrażliwienie dzieci na potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz pokazanie, jak każdy z nas może wspierać innych w codziennym życiu.

Jak mówić o niepełnosprawności?

Zdjęcia z realizacji Projektu dostępne w szkolnej galerii.

Katarzyna Pilecka
Sylwia Wal-Mięszała
Jolanta Ciesielska
Katarzyna Popławska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*