Członkowie Koła Turystyczno-Przyrodniczego naszej szkoły wrócili z dwudniowej wycieczki połączonej z nauką.
W dniach 27-28 października 2011 byliśmy w rejonie malowniczego Półwyspu Helskiego, gdzie z przyjemnością braliśmy udział w zajęciach lekcyjnych w „Błękitnej Szkole – Warsztaty Morskie„.
Ta szkoła to kursy edukacyjne i lekcje z zakresu problematyki ekologicznej morza i jego strefy przybrzeżnej. Kursy i lekcje prowadzone są w formie prelekcji i seminariów, bogato ilustrowanych filmami lub okazami, oraz w postaci zajęć terenowych (przyrodnicze ćwiczenia w plenerze, zwiedzanie ciekawych miejsc i obiektów). Zajęcia odbywają się na Helu, na terenie Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego.
Mieliśmy możliwość poznania wspaniałych nauczycieli, pełnych pasji i miłości do tego czym się zajmują. Lekcje trwały w godzinach od 9:30 – 14:00, tak więc mogliśmy się wyspać i przyjść wypoczęci na zajęcia. Pomiędzy wykładami, ćwiczeniami i prezentacjami multimedialnymi ciekawym doświadczeniem jest wizyta w fokarium, gdzie doświadczyliśmy rytuału karmienia i treningu medycznego foczek.
Zajęcia obejmowały tematykę:
- Najsłodsze morze świata – charakterystyka morza wyjątkowego w skali świata, historia geologiczna i procesy zachodzące w Bałtyku.
- Dlaczego giną bałtyckie gatunki fauny i flory? – ekologiczne problemy naszego morza, przyczyny degradacji siedlisk i gatunków, wpływ człowieka na zasoby środowiska Bałtyku.
- Mieszkańcy Bałtyku i ich siedliska – świat roślin i zwierząt wód słonawych, ich cechy i adaptacja do życia w morzu.
- Ryby Bałtyku – omówienie cech, zachowań i trybu życia przedstawicieli ichtiofauny bałtyckiej, w tym także rzadkich i obcych gatunków ryb.
- Morświny, delfiny i inne walenie w Bałtyku – ssaki w naszym morzu, biologia, zachowanie, przyczyny zagrożeń i sposoby ich ochrony.
- Bałtyckie foki – gatunki fok, dzieje historyczne i znaczenie użytkowe fok, focze zachowania, zagrożenia i metody ochrony.
- Ptaki nadmorskie – bogactwo awifauny przybrzeżnej, przystosowania do życia w sąsiedztwie morza i różnice międzygatunkowe.
- Czy bursztyn to kamień? – wyjaśnia tajemnice, które skrywa w sobie bursztyn, jego historię, formy życia, jakie w nim przetrwały i zastosowanie.
- Dlaczego ginie Półwysep Helski? – naturalne procesy dynamiki brzegowej, zagrożenia ze strony morza, potrzeby i metody ochrony brzegu.
- Zanieczyszczenia w środowisku morskim – przyczyny i skutki zanieczyszczenia mórz i oceanów ze szczególnym uwzględnieniem Morza Bałtyckiego.
Po takich bogatych w tematykę zajęciach większość uczestników pytała Jak zostać oceanografem? Ciekawe, czy któryś z uczestników zostanie nim w przyszłości?