Każda pora roku jest dobra na mądrą wycieczkę

Członkowie Koła Turystyczno-Przyrodniczego naszej szkoły wrócili z dwudniowej wycieczki połączonej z nauką.

W dniach 27-28 października 2011 byliśmy w rejonie malowniczego Półwyspu Helskiego, gdzie z przyjemnością braliśmy udział w zajęciach lekcyjnych w „Błękitnej Szkole – Warsztaty Morskie„.

Ta szkoła to kursy edukacyjne i lekcje z zakresu problematyki ekologicznej morza i jego strefy przybrzeżnej. Kursy i lekcje prowadzone są w formie prelekcji i seminariów, bogato ilustrowanych filmami lub okazami, oraz w postaci zajęć terenowych (przyrodnicze ćwiczenia w plenerze, zwiedzanie ciekawych miejsc i obiektów). Zajęcia odbywają się na Helu, na terenie Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego.

Mieliśmy możliwość poznania wspaniałych nauczycieli, pełnych pasji i miłości do tego czym się zajmują. Lekcje trwały w godzinach od 9:30 – 14:00, tak więc mogliśmy się wyspać i przyjść wypoczęci na zajęcia. Pomiędzy wykładami, ćwiczeniami i prezentacjami multimedialnymi ciekawym doświadczeniem jest wizyta w fokarium, gdzie doświadczyliśmy rytuału karmienia i treningu medycznego foczek.

Zajęcia obejmowały tematykę:

  • Najsłodsze morze świata – charakterystyka morza wyjątkowego w skali świata, historia geologiczna i procesy zachodzące w Bałtyku.
  • Dlaczego giną bałtyckie gatunki fauny i flory? – ekologiczne problemy naszego morza, przyczyny degradacji siedlisk i gatunków, wpływ człowieka na zasoby środowiska Bałtyku.
  • Mieszkańcy Bałtyku i ich siedliska – świat roślin i zwierząt wód słonawych, ich cechy i adaptacja do życia w morzu.
  • Ryby Bałtyku – omówienie cech, zachowań i trybu życia przedstawicieli ichtiofauny bałtyckiej, w tym także rzadkich i obcych gatunków ryb.
  • Morświny, delfiny i inne walenie w Bałtyku – ssaki w naszym morzu, biologia, zachowanie, przyczyny zagrożeń i sposoby ich ochrony.
  • Bałtyckie foki – gatunki fok, dzieje historyczne i znaczenie użytkowe fok, focze zachowania, zagrożenia i metody ochrony.
  • Ptaki nadmorskie – bogactwo awifauny przybrzeżnej, przystosowania do życia w sąsiedztwie morza i różnice międzygatunkowe.
  • Czy bursztyn to kamień? – wyjaśnia tajemnice, które skrywa w sobie bursztyn, jego historię, formy życia, jakie w nim przetrwały i zastosowanie.
  • Dlaczego ginie Półwysep Helski? – naturalne procesy dynamiki brzegowej, zagrożenia ze strony morza, potrzeby i metody ochrony brzegu.
  • Zanieczyszczenia w środowisku morskim – przyczyny i skutki zanieczyszczenia mórz i oceanów ze szczególnym uwzględnieniem Morza Bałtyckiego.

Po takich bogatych w tematykę zajęciach większość uczestników pytała Jak zostać oceanografem? Ciekawe, czy któryś z uczestników zostanie nim w przyszłości?

Tags: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*